Clara Wæver och hennes broderade blommor
Skiraste kornvallmo och tuff taggig kronärtskocka eller julstjärnor i en krans, med nål och tråd målas blommor så levande att de nästan överträffar naturens original. Ingen har i broderi tolkat våra älskade trädgårdsväxter så levande som just danska Clara Wæver.
Många är vi som älskar blommor, som målar och som broderar. I Clara Wævers broderier samlas alla tre hobbyn i en. Sjökaptensdottern som var av gammal vävarsläkt, Clara Wæver (1868-1935) var uppvuxen på Lollan, i Saksköbing och ingen synes veta om hon någonsin har odlat själv några av de blommor som sedan blev broderier av världsklass. Och det i sådan klass att hennes broderier säljs än idag, inte bara i Norden och Europa utan även i Australien, USA och i Japan
Hon var egentligen specialist på broderier i vitt och 22 år gammal, i december 1890, kom hon tillsammans med sin syster Augusta att öppna brodeributik i Köpenhamn där då enbart vita broderier såldes. På den tiden var det vanligt att man i finare hem anställde kvinnor för att lära ut just konsten att brodera vitbroderi.
Butiken gick bra, så bra att hon 1903 köpte in sig i en butik som två konstnärsdöttrar drev. De sålde även broderier med blommotiv som deras fäder, konstnärerna Bindesböll och C. Hansen målade motiven till. Kanske var det hennes längtan efter färg som avgjorde valet. Var hon trött på allt det vita eller var hon en innerlig vän av blommor? Själv bodde hon inne i Köpenhamn och lär där inte odlat några blommor alls. Snart blev broderier med mjuka, varma färger hennes signatur. Tidigt kom hon att anlita kända danska konstnärer som fick måla förlagorna till motiven. Jo Hahn Locher var en av de första. Runt 1920 målade han många bedårande kuddmotiv. Sötaste petunior i porslinskrus, rosor i en korg och anemoner känns lika aktuella idag. Clara sålde sina broderier som med sin höga konstnärliga kvalitet var så levande att de kändes helt naturliga och hon undervisade i sin broderiskola. Generationer av broderiintresserade började vallfärda till butiken. För finns det, vid sidan av trädgårdsskötsel skönare sätt att koppla av från dagens stressiga värld än en stund med ett broderi?
Blåklinten dansar med lätta steg fram över duken och murgrönan slingrar sig fram på bordstabletten. Skördefesten med pumpa och purjo på tavlan, vepa med majestätisk solros, vägkantens alla ogräs som kardborrar och röllikor på en kudde, de sötaste påskbroderier i gult och lila med jordvivor, violer och påskliljor. En sofistikerad lilablå tulpan. Vid första anblicken ser det ut som riktiga blommor som är utströdda på duken.
Claras broderier är tidlösa, lika moderna nu som på hennes tid. Kombinationerna är mästerliga, bara att studera broderierna finner man mycket inspiration till rabatterna där hemma.
Motiven är ganska lätta att brodera men tidskrävande. Finaste moulinégarn över två trådar av det tätaste linne, det tar sin tid. Tätt linne, 12 trådar per cm, ibland 10 gör att linjerna blir så levande. Väl färdig har man en duk med den vackraste midsommarkrans eller en kudde som kommer att ärvas över generationer. Eller en paradduk bara att tas fram vid högtidliga tillfällen.
Men redan innan broderierna finns att köpa har mycket arbete och omsorg lagts ned. Ett år brukade det ta att översätta ett motiv i akvarell till broderi i korsstygn. De skickligaste brodöser översatte motivet direkt, ibland användes transparent papper som lades över motivet för att se om varje färgstråk skulle vara två stygn eller rentav hela fem stygn brett. Man kan tro att det är ett stort antal färgnyanser i varje duk som gör blommorna så levande men så är faktiskt inte fallet! Styrkan i hennes levande motiv är att hon arbetade med stora sjok i samma färg samt hennes strävan att arbeta med så exakta nyanser av grönt och brunt som möjligt. Det i kombination att akvareller, inte oljemålningar, var förlagor och det kräsna valet av konstnärer var Claras styrka.
1940 övertog familjen Rosenstand Clara Wævers butik. 1946 flyttade butiken till Ströget där den länge låg. Där, en trappa upp fanns ett litet museum. Det var inte officiellt öppen men bad man snällt kunde man få gå upp och titta.
Traditionen att anlita konstnärer fortsatte även efter Claras död. Louise Puck gjorde i början av 1950-talet motiv med vilda blommor, vallmo, blåklint och de är nog än idag några av storsäljarna. Mads Stage har nog gjort de flesta motiven. Över tusen av hans akvareller har blivit broderi, inte bara blommor och bär utan också fåglar. Gitz Johansen och Verner Hancke har också anlitats.
Det finns väl inga broderier som är som dessa, inga blommor var för fina, inga var för ofina, maskrosor, krolliljor, midsommarkransen – allt finns där.
Samarbetet med konstnärer fortsatte firma Eva Rosenstand-Clara Wæver med. I början av 2000-talet var en av de mest sålda motiven en avlång stor middagsduk där svagt lila petunior, gyllene dagliljor och gräs väller fram över duken. Mads Stage står för dess signatur. Och vill man bara njuta så är katalogerna bara de en inspirationskälla till nya kombinationer i rabatten. Broderier vars nummer börjar på 1,2,5,8,9 och 12 är Claras, de övriga är Eva Rosenstands. Flera tusen motiv finns i lagret men bara ett fåtal finns till försäljning. Sedan kan man köpa färdigt förstås, om kassan så tillåter.
Själv föredrar jag att brodera på sommaren. Sittandes i halvskugga, varm sådan för dagsljus är betydligt trevligare än elbelysning. Det tog många år innan min julduk vars motiv består av julstjärnor i en krans blev klar. Och då blev jag så rädd att den skulle bli utsatt för fläckar att jag inte vågade använda den. Tack vara ett bra tips, att köpa genomskinlig mjuk dukplast på rulle som läggs över hela bordet används den nu flitigt. Är jag då sugen på fler motiv? Javisst!
Fotnot:
Sortimentet av broderier är stort och varierar över åren varför samtliga avbildade broderier finns inte just nu finns till salu. De ägas numera av firman Permin och utbudet finner du på deras hemsida. www.permin. dk. Dock säljs broderierna enbart via återförsäljare, se hemsidan för mer information. Permin är en gammal firma, från 1854. Sök under fliken botanik eller blomster så hittar du det blomstrande utbudet.
Text och foto: Kerstin Engstrand