Naturen skapar nya cirklar

Naturen skapar nya cirklar

I Göteborg har Land Art verk rullat ut Volvo och rullat in naturen.

Ett starkt förhållande till naturen. För alla som gillar naturen är Val di Sella i norra Italien välkänt, och det oavsett om man föredrar snö eller alpina växter. Där bildades 1986 ett nätverk som ett konstnärligt alternativ till traditionella samtidskonsten. Man ville lyfta fram relationen mellan konst och natur, och göra konst i naturen – och av naturen. Och självklart har man en internationell utomhusutställning med Land Art-installationer i Sella-dalen, platsen där nätverk började. I år, 2016, är det 30 år sedan starten och under sommaren har några av Arte Sellas konstnärer visat upp sina verk i Göteborg och Mölndal.

Konstverken brukar få stå kvar tills de vittrar sönder. Naturen ska ha sin gång. Kretsloppet. Och naturen ska vara ett levande friluftsgalleri där solen står för ljussättningen.

Under Gothenburg Green World 2016 har Land Art fått en självklar plats. Inte direkt i stadsrummet utan på flera platser med botanisk anknytning. I Botaniska, det gamla Papyrusområdet med sin forna fruktträdgård i Mölndal samt Gunnebo slott. Totalt sju installationer från lika många konstnärer. Alla män, dock. Varför ingen kvinna kan man undra.

Vild konst kallade Göteborgs Botaniska sin kollektion. Botaniskas chefsträdgårdsmästare, och från tv-programmet Äntligen hemma kände Anders Stålhand berättar att de kommer att få stå kvar så länge de inte blir en fara för besökarna. Han har märkt att skulpturerna väcker samtal, om känslor och omkring träd och växter.

Ja, verken förstärker, de ger en tredje dimension till det kanske vackraste konstverk som finns, naturen.

I Pinetet, Botaniskas barrträdssamling drar koreanen Jaehyo Lees verk blickarna till sig. En stor ring vars lyster gör att man tror att verket är gjort av siden. Men det är kastanjeträ, och polerad sådan. Nästen tre meter hög och det är först när man står det nära som man förstår att det är mer än manshögt. Pinetets ståtliga barrträd förminskar storleken samtidigt som barrträdens grova struktur ger det ett extra skimmer. Hundratals delar består det av, allt byggt i Korea och skeppat till Göteborg.  Och inga rostiga spikar kommer att förstöra dess glans.

Foto: Kerstin Engstrand
Foto: Kerstin Engstrand

I Klippträdgården reser sig en gammal död ek, engelsmannen Stuart Ian Frost har polerat dess yta och bränt in ett mönster. Eken var redan död när han tog sig an den. Men plötsligt så syns den döda eken på ett helt annat sätt. Och liksom kasteanjeringen älskar besökarna denna pånyttfödda ek. Frost använder sig alltid av naturmaterial från platsen, i Finland is, i Peru papyrus och pelikanfjädrar, i Danmark pil. I Göteborg en död ek.

Men den första Arte Sella-installation som besökarna möts av återfinns i Spegeldammen. Med det passande namnet ”Origin of species” har Will Beckers skapat vad barnen säger en jättemyra, eller enligt andra en tusenfoting. Hans verk är gjort av sammanfogade almstammar. Beckers har lekt med en tanke: Hur hade träden sett ut om evolutionen tagit en annan väg i arternas utveckling? Kanske hade de blivit rörliga?

På den minst glamorösa platsen återfinns italienaren Roberto Contes  ”Janus” som står vid den blivande entrén till det bostadsområde som ska byggas på Papyrus gamla område i Mölndal. Tre meter hög, som en våg på väg att brytas, av björk från platsen. ”Janus” är en entré till det nya promenadstråket som förbinder Botaniska med Gunnebo.

BAMBU­INSTALLATION ”THE REINCARNATION”
Foto: Kerstin Engstrand
Foto: Kerstin Engstrand

På Milleniumplatsen, som ingen göteborgare vet var den ligger visar det sig men det är utanför Stora teatern, har den japanske installationskonstnären Tetsunori Kawana skapat en enorm ring av bambu och lokalt material, delar av döda träd och rötter som han hittade på Tippen. Hans vision har varit att skapa ett stilla svävande moln. 400 tjocka gröna bamburör, sex meter långa, och med en diameter på tio centimeter inskeppade från Kina till Göteborg är grundmaterialet. Det blev en reinkarnation av naturen och de döda träden fick ett nytt sammanhang att leva i.

Ett tjugotal lokala volontärer har medverkat och verket invigdes den 30 juni. Kawana är känd för sina platsspecifika verk. Tidigare har han varit verksam i New York, Denver, Moskva , Melbourne och Hong Kong, samt i sitt hemland Japan förstås.

Kawanas verk finns att se fram till den 31 oktober.

Foto: Kerstin Engstrand
Foto: Kerstin Engstrand

Av Kerstin Engstrand