Bästa försäljningsmontrarna på Nordiska Trädgårdar 2016
Ett pris delades ut till bästa försäljningsmontern, mer om den pristagaren längre ner i artikeln.
Charmigaste montern, med enkla medel och växter av bästa kvalitet, Bloem borde ha fått pris av juryn, inte ens ett hederspris kunde mässan dela ut, ändå är priset bara ett diplom. Bloem drivs av Fredrik och Daniel, till sin hjälp att utforma montern hade de suveräna Agneta Törnqvist. Graffiti, blommor, Agnetas utflyttade sons skateboard fylld med ramslök (ja de gick åt i hög hastighet) och så lilla Rickard som log underfundigt mitt bland fikonträden. Well done!
Antalet yrkesskolor var högt i år, och de bjöd på motiv som älskades av alla instagrammare. Skorna av videkissar återfanns dock i SSPPG, Swedish Society of Public Parks & Gardens monter.
Bästa försäljningsmonter gick till Plantagen och det var utan tvekan en mycket genomarbetad monter där fokus låg på upplevelse, kunskap, information och så förstås lite försäljning. Även i år sålde de kryddväxter odlade uppe i Västerbotten, och det var många som gick runt med deras plantlådor. I år även försedda med Plantagens logga. Liknande succé gjorde Hemmets Journal i början av 2000-talet. Well done, Plantagen och vi hoppas att mässan nästa år även ger ut andra och tredje pris samt pris för bästa ideella (förenings) monter.