Chelsea-23: Balkonger och uteplatser
Så fick balkonger och uteplatser en ny placering, borta där man tidigare hade Artisans Gardens. Lite off side och på plats kändes det inte vara ett bra ställe, det var liksom inte naturligt att ha balkonger i den omgivningen men på bild ser man inte det.
Storslam för Feels Like Home
Blev en verklig favorit. Lugn, vacker, stilren. Design av Rosemary Coldstream och konstruerad av
Landesigns Ltd tog den ett verklig storslam, guldmedalj, Bästa balkong/uteplats och blev dessutom Publikens favorit! Och var är då hemma? Jo, Nya Zealand. Växtvalet var därefter men dessa är även mycket populära i London. Träet i den lilla bänken var återvunnen kauri som ska vara ett av Nya Zealands ursprungliga trädslag. Rosemary tipsar också om att använda samma färg på krukorna som på gruset, då bildas en enhet och uteplatsen verkar vara större än den är.
The Hampden Stargardt Garden
Förgyllt silver fick denna med design av Joanne Edmonds & Camilla Windsor-Clive, konstruktion av
Sebastian Brand och med sponsor Hampden .
Det svarta mot väggen är ett vattenfall. Här är det ask som är det tongivande, bränt askträ. Svart var medvetet för att skapa drama men jag håller inte med, det finns en obalans här i både form och färg. Sittplatsen är gjord av stammen från en gammal idegran och den var onekligen vacker och behaglig att känna på. Det brända träet är gjort enligt den japanska yakisugitekniken.
The Shifting Garden by the Chelsea Gardener
The Chelsea Gardener är en välkänd trädgårdsbutik i chica Chelseadistriktet. Idéen till denna uteplats var att visa att inget extra vatten skulle behövas för att sköta den. Sommaren 2022 var extremt het och torr och man ville visa att det går trots allt att ha en grön oas. Det som ser ut som betong är i själva verket gjort av hypertufa, som i regel görs av betong utblandad med sand och grov torv. Det blir ett porösare material som andas. I hypertufa trivs växter bättre än i krukor gjorda av ren betong. Det finns också de som med gott resultat blandar ut cement med perlit och spaghnum. Dessutom blir föremålen lättare att lyfta. Fick förgyllt silver.
The Platform Garden
Leslie Green (1875 – 1908) är den arkitekt som satt färg på många av Londons tunnelbanestationer. Trots efternamnet så var det oxblodsrött som var hans signatur. Men på 2023 års Chelsea Flower Show var det en uteplats och en balkong som tog upp den gröna färgen. Med denna uteplats hade man tänkt sig att rusta upp en gammal oanvänd plattform och det finns det flera av. Det klassiska gröna möter här moderna odlingslådor med fiffiga lösningar. En regnvattenuppsamlare med kran, gamla cementpapperskorgar är numera krukor och en fick en intressant vattenring runt sig som leder vattnet vidare. Golvet är återanvänt.
Design av Amelia Bouquet and Emilie Bausager
Konstruktion: Andrew Jackson Gardens
Sponsor: Energy Garden
Fick förgyllt silver.
The Folio Society’s Reading Room Garden
Här har man varit lite vågade, klätt husfasaden med fyrkantiga kuber av trä. De är gjorda av ek och här finns en stark symbolik, av ek gör man bläck. Det är ett intressant färgval man gjort, det ljust vitgröna med två olika blå toner. Valet av växter, särskilt gräsen är viktiga för intrycket, utan dem skulle det bli allt för – fyrkantigt. En minifontän finns för att tona ner storstadens trafikbrus.
Fick förgyllt silver. Design: Katherine Holland
Konstruktion: Phil Sutton Landscapes Ltd och sponsor var The Folio Society
The Restorative Balcony Garden
Resebyrån Viking är flitiga att sponsra på både Chelsea och Hampton Court. Även här hade man valt att mjuka upp fasaden med träbitar, undrar vad fastighetsägaren säger om det. I verkligheten måste nog denna ha ett tak, eller så är soffan gjord av material som tål regniga somrar. Den stora rektangulära fontänen är också tänkt att fungera som fågelbad. Fick förgyllt silver. Design av Christina Cobb, konstruktion Garden Club London.
The St George ‘Alright Here’
Ännu en tunnelbanegrön uteplats, nu som balkong. Med sliten matta på golvet. Färgerna är lätt rustika men ger en modern känsla, zinkgrått, grönt med inslag av limegrön och orange samt enstaka lila. Valet av krukor och behållare och hur de är placerade inger en känsla av rytm. Det märks att denna har fått guldmedalj! Design av Emma Tipping, konstruktion: Topoforma och sponsor var St George PLC .
Soffan var gjord av gamla järnvägsslipers:
Även här har man budskapet att återanvända gamla material. De gamla papperskorgarna var inte dumma, de hade jag gärna ägt. Väggkaklet är så kallad Welsh slate och sattes upp med hjälp av en siliconbaserad massa så att de lätt skulle kunna tas ner och återanvändas efter showen.
Text och foto: Kerstin Engstrand