2016 RHS Chelsea Flower Show: Publikens favorit
Varje år får tv-publiken rösta fram sin absoluta favoritträdgård. BBC, som har sändningsrättigheterna, presenterar trädgårdarna i tv. I år hade man valt att enbart ha omröstning bland de stora trädgårdarna, de så kallade showgardens. De var 17 så det fanns lite att välja bland. RHS stod för omröstningen av publikens favoriter bland de mindre trädgårdarna. Där blev “The Modern Slavery Garden” och “Meningitis Now Futures Garden” favoriter i Fresh respektive Artisankategorierna.
I år var det Yorkshires trädgård som vann publikens stora hjärta. Yorkshire har i flera år återfunnits i kategorin “Artisan” – och där vunnit flera år så det är uppenbart något speciellt med landskapet runt York. Trädgården var sponsrad av Welcome to Yorkshire.
Och många förknippar Yorkshire med tv-serien “Hem till gården”.
Och det blev en rejäl revansch för designern Matthew Wilson som enbart hade fått silvermedalj. Han var missnöjd redan förra året, då han fick förgyllt silver för sin första Chelsea trädgård som i mitt tycke var betydligt bättre än årets. Matthew Wilson har varit aktiv inom RHS men också VD för det välkända, anrika Clifton Nurseries. De gör trädgårdar i de mest fashionabla delarna av London, och utomlands.
I år har han tagit inspiration från ett kyrkofönster. Inte vilket som helst, det största medeltida som finns i landet, och som återfinns i Yorks katedral. En mindre upplaga av det dominerade hela trädgården. Här hade man också ett smart knep, glasfönstren var upplysta även under dagtid vilket gjorde att de alltid glödde som av kvällssolens ljus.
Att ljuset skulle vara en viktig del av trädgården var en självklarhet för Matthew. För ljusets betydelse hade han lärt sig tidigare, av inte mindre än av Beth Chatto, och hur ljuset påverkade växterna framträdande i hennes grusträdgård. När han 20 år senare en tidig morgon såg morgonljuset få glasfönstren i Yorks katedral att få liv, ja då var det hela än en gång självklart. Det blev en ljusbox av samma typ som ofta används i filmindustrin och allt styrdes via en Iphone-app.
Glasfönstren var gjorda med samma teknik från 1405 som originalets, och hade en storlek av 5 x 3 meter. Allt handgjort av samma hantverkare som restaurerar originalet i York. Den restaureringen har för övrigt tagit 10 år att genomföra. ganska häftigt att 600 år gammal yrkeskunskap får så stort genomslag än idag.
Detta var den största av de 17 showgardens, 12 x 22 meter, 264 kvm. Träkonstruktionen var också ett utmärkt hantverk.
Till det klassiska romantiska brittiska cottage garden-planteringar som inte var helt naturliga, växterna var delvis för hårt sammansatta, de saknade möjlighet att bre ut sig. Det saknades den finess som Cleve West och Andy Sturgeons trädgårdar hade.
Av Kerstin Engstrand